Et godt forældresamarbejde er en hjørnesten for trivsel

Det vigtigste samarbejde, vi har med forældrene, er det, der udspiller sig i dagligdagen. Det er her, de fortæller, hvis der er noget særligt, vi skal være opmærksomme på i dag, fx hvis barnet  ikke har sovet så meget om natten, eller har været ked af at skulle i børnehave. Det er vigtig information, som gør, at vi kan støtte op om barnet og give det, den bedst mulige dag i børnehave.

I dagligdagen kommer vi til forældrene med vores observationer og særlige øjeblikke, vi har haft med netop deres barn. Det er alt lige fra, hvis barnet har slået sig til, hvis det har sagt en morsom replik.

I dagligdagen er det også muligt at drøfte mere alvorlige emner, hvis der er brug for et godt råd eller forældrene vil fortælle noget, der vedrører deres barns trivsel. Så vil vi, så vidt det er muligt, gå fra og tage en kort snak i et lukket rum og sammen med forældrene vurderer, om denne snak er tilstrækkelig eller om vi hurtigst muligt skal aftale en samtale, hvor vi har mere tid til at drøfte situationen

Kendetegn for forældresamarbejde i Ulvereden

Vores samarbejde med forældre bygger på de samme principper, som vores arbejde med børnene, nemlig at der skal være en relation, for vi i fællesskab kan skabe mulighed for den bedste trivsel og udvikling for barnet.

Derfor prioriterer vi snakken i dagligdagen, garderobesnakken, med forældre højt. Den giver os mulighed for at lære hinanden at kende via humor og dagligdags emner, der ikke nødvendigvis har med vores faglighed at gøre.

Formålet med det er at skabe de bedst mulige rammer for barnets udvikling. Når vi har skabt en relation til forældrene, bliver det lettere både for dem og for os at tale om de ting, der kan være svære eller udfordrende omkring barnet. Jo mere åbent vi kan tale om det, jo bedre kan vi støtte op om og hjælpe barnet, ved at skabe de bedst mulige rammer for trivsel og udvikling.

Dialogmøder/Samtaler

I Ulvereden tilbyder vi en række samtaler i løbet af den tid,  barnet er hos os.

Vi tilbyder en opstartssamtale, inden barnet begynder i børnehave.

Når barnet har gået i børnehave ca. tre måneder, tilbydes endnu en samtale, hvor opstarten drøftes, samt hvad vi særligt har bemærket om lige netop deres barn.

Der tilbydes en samtale, når barnet har været ca. tre måneder i mellemgruppen (Troldene)

Når barnet har været ca. tre måneder i ældstegruppen (Ulvene) tilbydes I en samtale.

Inden sommerferien, før barnet starter i skole, tilbydes i en samtale med primærpædagog fra børnehaven og  0. klasselæreren, hvor vi sammen overleverer det særlige kendskab, vi har til deres barn.

Vigtigt:  Som forældre kan man altid bede om en samtale, hvis der er noget, man ønsker at drøfte med os. Man skal ikke vente med det, indtil vi tilbyder en af ovennævnte planlagte samtaler.

Vi vil ligeledes indkalde til samtale, hvis der er noget, vi ønsker at drøfte med forældrene.